Facebook

En sosial plattform for annonsering, publisering, konkurranser og apper!

Facebook statistikk

80
%
Av den norske befolkningen bruker FB
60
%
Er mobil brukere
90
%
Av de mellom 18-39 har en facebookprofil
50
%
Av de mellom 18-24 går på FB før de spiser frokost

Hvorfor bruke Facebook?

  

Sosialemedier som Facebook har gitt bedrifter en veldig god mulighet til å øke sinsynlighet, skape mer trafikk til sin nettside, skape lojale kunder og ikkeminst til å generere mer salg.

Det finnesflere sosiale medier man kan benytte seg av i dag, men de fleste som jobber medmarkedsføring via sosiale medier i dag foretrekker facebook og det er det enveldig god grunn til.

Aldri før har det vært billigere å bygge sin merkevare og skapeetterspørsel etter sine produkter og tjenester

Hvis du i dag ikke allerede har startet med annonsering påFacebook er dette absolutt noe du bør komme i gang med og dette er hvorfor:

image

Folk bruker veldig mye tid på sosiale medier.

Facebook har blitt for stort i markedssammenheng til at noen bedrifter kan ignorere denne kanalen, uansett størrelse.

Din bedrift trenger i dag en Facebookside og du er ikke alene om å tenke dette, 40 millioner bedrifter finnes i dag på Facebook. En av grunnen til at så mange bedrifter velger å bruke denne kanalen er fordi man har innsett at det er på denne kanalen dine kunder finnes, både gamle så vel som nye.

I snitt bruker en person i dag 1,72 timer pr. dag på sosiale medier der 40 minutter av denne tiden brukes på Facebook alene.

image

Over 1 Milliard brukere

Ifølge Facebook sine site tall er det 1,55 milliarder brukere som logger seg inn på Facebook hver måned og 1,39 milliarder av disse bruker facebook via mobil.

  •  I Norge er det ca. 3,3 millioner brukere på facebook over 18 år.
  •  80% av befolkningen bruker facebook
  •  2,7 millioner sjekke facebook daglig
  •  Over 90% av de mellom 18-39 har en facebookprofil
  •  Veksten i bruker nå drives hovedsakelig av de som er 60+
image

Facebook sin organiske rekkevidde er ikke like god lengre

Hvis du har en facebookside for din bedrift har du kanskje lagt merke til at det ikke er alle som følger siden din som får med seg hva du legger ut. Grunnen til dette er fordi facebook har nedprioritert synligheten for bedrifter i nyhetsfeeden til den vanlige bruker.

Slik at i dag må du i større grad annonsere det innholdet som du ønsker at dine potensielle kunder skal få med seg. Det som er positivt er at denne typen annonsering er veldig kostnadseffektiv og du kan til enhver til måle resultatet du oppnår.

image

Segmenteringsmuligetene Facebook gir oss er fantastiske

Facebook er gir oss muligheten til å segmentere på geografi, demografi, alder, kjønn, interesser, brukeradferd og koblinger. Et gitt eksempel kan være at man skal selge bryllupskjoler.

  •  Her kan man segmentere på de som har sivilstatus forlovet, eller i et forhold
  •  Man kan segmentere på interesser rundt teamet bryllup og det som er tilhørende

Kanaler som Facebook gir oss muligheten til å segmentere på en spesifikk målgruppe som det er veldig vanskelig å nå via tradisjonelle kanaler som print, avis og tv. Det er ikke bare segmenteringsmulighetene som er langt bedre, men skal man sammenligne pris så kommer tradisjonell kanaler langt dårligere ut.

image

Remarketing

En annen mulighet vi har er noe som kalles remarketing eller retargeting som mange kaller det.

Hvis man ikke kjenner til denne typen annonser så er det veldig enkelt forklart annonser som blir vist til brukere som har besøkt din nettside, brukt din mobilapp, eller gitt deg sin e-post. Brukere vil se disse annonsene når de besøker en annen nettside, bruker sosiale medier, ser på YouTube, bruker andre mobil apper eller de søker på Google.

Man kan kjøre remarketing også på Facebook, noe du kanskje har sett hvis du har vært inne på hotels.com og lett etter hotell. Går man inn på Facebook etterpå vil man kunne se at samme hotell som du så på kommer opp, med et forslag om å fullføre bestillingen.

Dette er en veldig effektiv måte å annonser på for å få dine kunder til å fullføre kjøpsprosessen. Kombiner gjerne dette med vanlige facebook annonser, så vil man treffe personer som er i ditt segment, samt at de har vært inne på din nettside for å gjøre seg kjent med dine produkter. Denne kombinasjonen vil ofte føre til salg.

Cookies